воскресенье, 14 декабря 2014 г.

Образ головної героїні в драмі «Талан» М.Старицького

Урок № 5
Тема.  Образ головної героїні в драмі «Талан» М.Старицького, морально-етичні проблеми сім’ї та становище українського театру за п’єсою.
Мета: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту  п’єси,  дослідити образ Марії Лучицької в творі, інших героїв,допомогти осмислити й визначити художню цінність твору, розвивати самостійність, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні судження; формувати кругозір, світогляд школярів; сприяти вихованню відповідальності за свої вчинки, шанобливе ставлення до людини, її прав; зневажливе ставлення до  приниження її гідності.
Тип уроку: урок - портрет
Обладнання: анкети
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
1.     Вступне слово вчителя
«Який довершений витвір – людина...» - проголошує В. Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні і різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на питання: «Хто я?» (Відповіді учнів). А що б ви відповіли на питання: « Хто така Марія Лучицька  ?» (Відповіді учнів).
Сьогодні на уроці ми спробуємо створити її портрет .
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.     Виставка та  аргументування кольорограми  психологічного настрою  актриси впродовж п’єси.
2.     Зачитати приклади професійної лексики акторів, довести доречність її вживання.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.     Характеристика образів персонажів
 Слово вчителя
У драмі «Талан» основну увагу драматург зосереджує на всебічному розкритті образу Лучицької, на показі її сценічного та особистого життя. Інші персонажі зображені блідніше: вони власне підпорядковані більш широкому розкриттю образу головної героїні твору.
Тож я пропоную вам створити групи образів п’єси, об’єднавши їх за певними ознаками.
(1 група – творча інтелігенція:  Марія Лучицька, Степан Безродний, Марко Жалівницький, Ганна Кулішевич, Роман Лемішка;
2 група – бездари – заздрісники: Квятковська, Костенко, Юркович.
Кожен з героїв є своєрідним доповненням образу головної героїні. Тож давайте складемо  портрет Марії Лучицької ( за поданим планом)
• зовнішній вигляд (портрет);
• психологічний аналіз;
• характер персонажа;
• пряма авторська характеристика;
• характеристика героя іншими персонажами;
• порівняння героя з іншими персонажами, їх протиставлення;
• зображення умов, у яких живе й діє персонаж (інтер’єр);
• зображення соціального оточення, суспільства, яке має вплив на формування характеру;
• художня деталь;
• наявність або відсутність прототипу.
2.     Самостійна робота учнів у міні – групах ( по 3 учні), ( використати цитати , дібрані вдома)
3.     Виступ спікерів груп
(  Орієнтовний план-характеристика:
1. Марія Лучицька — центральна постать драми «Талан».
2. Зовнішній вигляд.
3. Риси характеру:
а) чиста, цілісна натура;
б) надзвичайна виразність і емоційність;
в) душевна сила й доброта.
4. Нещасливе кохання.
5. Талановита акторка.
6. Нелегке акторське життя.
7. Ставлення інших персонажів до героїні:
а) щире співчуття, любов друзів;
б) цькування преси, брудні закулісні інтриги.
8. Загибель молодості, краси, таланту.
9. Чим приваблює цей образ?)
4. Заповнення «анкети» за біографією героя (робота в парах).
1
Прізвище та ім’я   персонажа

2
Місце проживання

3
Вік

4
Зовнішній вигляд

5
Риси характеру

6
Поведінка, вчинки

7
Заняття, уподобання

8
Стосунки з  близькими, колегами


5. Гра « Ток –шоу»
(Учні об’єднуються у 4 групи, і розповідають про головну героїню від імені:
-         свекрухи;
-         Квітки;
-         Квятковської;
-         Безродного)

6.     « Коронація слова»
 Говорячи про талановиту людину, завжди хочемо відшукати талант і в самому собі. Тому  пропоную вам  конкурс «Коронація слова», у якому сьогодні беруть участь учнівські розгорнуті висловлювання. Зовсім скоро усі ви будете складати ЗНО з української мови та літератури. Працюючи над розгорнутим висловлюванням, ви повинні будете не тільки чітко сформулювати тезу, аргументи, а й навести доречні приклади. А тема висловлювання звучить так: « Трагедія життя і таланту»
7.     Значення драми «Талан»
Слово вчителя
  П’єса «Талан» не позбавлена окремих мелодраматичних прийомів, і все ж її можна вважати одним із кращих зразків жанру соціально-психологічної драми в українській літературі. Як режисер Старицький виходив із засад правдивості, життєвості, поваги до слова — одного із найважливіших засобів творення сценічного образу. Розвиваючи традиції О. Островського в зображенні життя акторів провінційного театру, він у драмі «Талан» не тільки показав актора як виразника морального потенціалу народу, а й зробив наступний крок у художній розробці проблеми інтелігенції та народу.
Продовжуючи типологічний ряд образів жінок, які ведуть нерівну боротьбу за особисту гідність, Лучицька багато в чому повторює їхню долю. Але, на відміну від них, із життя йде не тільки не зломленою, а в момент найвищого творчого злету.  Висока мета — служіння народові своїм талантом, своїм мистецтвом — вступає в суперечність із умовами життя суспільства, в якому мистецтво є предметом купівлі-продажу, а висока духовність піддається страшному натискові вульгарності та корисливості.

V. Закріплення вивченого
1.  Здійсніть уявний діалог  із акторкою.
Подумайте, можливо, хотіли б що в неї запитати, побажати, порадити тощо.
2. Незакінчене речення
•  Мені вдалося розкрити образ героїні через…
• На мою думку,  Марія Лучицька – це…
VІ. Підсумок уроку
Замість висновків…
         Рано чи пізно життя кожного з вас поставить перед вибором. Який висновок для себе ви зробили? (Керуватися не лише почуттями, а й розумом).
Життя воістину непросте. Воно часто кидає нас у вир випробувань, пробує на міцність нашу душу, наше серце, нашу силу волі. Тоді найважливішою є здатність вистояти, залишитися людиною. І в любові також. Щоб кохання було високим, священним почуттям, його не можна осквернити ані зрадою,  ані злим умислом. Буває так, на жаль, не завжди. Часто, як це маємо у драмі, долі людські ламаються, пісня залишається недоспіваною...
І пам’ятаймо, що хоча великою мірою на наше життя впливають обставини, які не залежать від нас, ми можемо творити своє щастя. Потрібно лише цінувати кожну щасливу мить:
Прокинутися вранці і всміхнутися,
Всміхнутися до світу й до людей.
Ні перед ким в покорі не зігнутись,
Горіти працею від здійснених ідей.
Шукати щастя у своїй роботі,
Красі радіти знов і знов,
І не відкласти на колись, на потім
Ні доброту, ні чесність, ні любов
Збагнути серцем – кожна мить єдина.
Неповторимі тиша й круговерть
І зрозуміти, що твоя родина –
Найкраще, най можливіше з безсмерть.
І хоч буває непроглядно гірко,
Не опустись до вовчого виття.
О щастя – ти піднебесна зірка,
Ти – кожна мить прожитого життя

VІІ. Домашнє завдання
1)    Дати розгорнуту відповідь (письмово) на запитання:
• У чому драматизм образу головної героїні п’єси «Талан» Марії Лучицької

2)    Підготуватися до уроку узагальнення за творчістю М. Старицького

1 комментарий:

  1. 1xBet korean bitcoin sports betting bitcoin games
    The 1xbet main feature of 1xbet korean bitcoin sports betting is the possibility to wager money หารายได้เสริม on live betting without any risks whatsoever. septcasino

    ОтветитьУдалить