воскресенье, 14 декабря 2014 г.

Урок. "Талан"

Урок № 4
Тема. “Талан” — драма з життя української інтелігенції змалювання нелегкої долі акторів. Марія Заньковецька як прототип образу Лучицької.
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях  М.Старицького,  проаналізувати його  соціально – психологічну драму « Талан» ,     розвивати вміння учнів зв’язно  й грамотно викладати свої думки, почуття, спостереження; робити висновки  , виховувати розуміння загальнолюдських цінностей, любов і повагу до творчості письменника, до людей творчих професій.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет М. Заньковецької, епіграф до уроку , відеофільм

Я думаю, що моя сила найбільша у драмі.
М. Старицький

Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Зачитування учнями власних висловлювань.
2. « Хвилинка запитань»
Учні задають запитання однокласникам, які виникли після прочитання міні-творів.
ІV. Актуалізація опорних знань
1. Асоціативні вікна.
 (Кожен заповнює таблицю)
Поясни лексичне значення
Талан – це…
Намалюй символ
Створи асоціативний ланцюжок
Підбери антоніми

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Вступне слово
 Є ті, про кого не забувають. Їхні імена повинен знати кожен, хто по-справжньому любить свою Батьківщину. Вони – це душа України. А чи можна любити когось по-справжньому не знаючи його душі.
Вона виступала на багатьох сценах, її охрестили актрисою во істину світової величини. Марія Заньковецька ввійшла в історію як видатна українська актриса на зламі 19 і 20 століть. Саме про її геніальну постать і написав свою драму М.Старицький « Талан». Адже прототипом Марії Лучицької – головної  героїні -  є Марія Заньковецька.
Пропоную вам спочатку познайомитися з цією непересічною постаттю.
( перегляд відеофільму)


2. « Емоційний екран»
Обмін враженнями від переглянутого.
3. « Довідкове бюро»
 - Що означає слово « талан»? ( припущення дітей)
 - А ось як трактує це слово тлумачний словник:
1. Доля, життєвий шлях кого-небудь.  
2.  Щаслива доля, щастя
3.   Успіх, удача
4. Те саме, що талант ; хист
 Притча « Як талант друга шукав»
Ходив по світу талант. Багато хто хотів подружитися з ним.
Розум говорив:
- Талант, давай жити разом. Ти допоможеш мені талановито застосовувати розум.
Дурість пропонувала:
- Талант, йди до мене жити. Побачивши тебе поруч, люди не будуть сміятися з мене.
Багатство умовляло:
- Талант, з твоєю допомогою я ще більше розбагатію.
Бідність просила:
- Талант, допоможи мені винести нужду.
Але талант шукав особливого друга, який допоміг би йому самому стати кращим.
- Шукай одного, поки не знайдеш. Якщо хочеш чогось досягти, потрібно наполегливо йти до мети, незважаючи ні на що, -сказала наполегливість таланту.
- Мені потрібен саме такий друг! – вигукнув талант. – Дуже часто без наполегливості будь-який талант безплідний.
Отож давайте будемо наполегливими у подальшій роботі.
3. Повторення відомостей з теорії літератури
Драма — 1. Один із основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо через висловлювання та дії самих персонажів. 2. Один із жанрів драматичного роду, поряд із комедією, трагедією, це п’єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі.
4. Визначення жанру твору
Соціально – психологічна драма – драматичний твір, у якому конфлікт має соціальний характер і реалізується через картини життя і побуту героїв.
5. Аналіз драми «Талан»
 У драмі «Талан» М. Старицький ставить і розв’язує з демократичних позицій низку важливих на той час проблем, зокрема таких, як доля митця в буржуазному суспільстві, ставлення цього суспільства до митця перед народом та боротьба за реалістичні шляхи розвитку мистецтва.
Події, змальовані в драмі, відбуваються в добре відомому для Старицького мистецькому світі. Чудово знаючи стан театральних справ на Україні, добре розуміючи велике значення сценічного мистецтва в житті народу, драматург правдиво відтворив важкі умови життя та праці акторів українських театрів. Він показав, що причиною цього було буржуазно-поміщицьке суспільство з його антигуманними законами життя та розтлінною мораллю.
Старицький уперше в українській літературі порушив тему життя та творчих буднів українських акторів. Ця п’єса, як зазначає автор у назві, «Із побиту малоруських акторів».
Драматург зображує діяльність прогресивних митців, що прагнуть своєю сценічною працею вірно служити народові. Борючися проти апологетів безідейного мистецтва, мистецтва для розваги, вони захищають основні принципи реалістичного, народного театру, його могутню соціально-виховну роль. Такими є Степан Безродний, Марко Жалівницький, Ганна Кулішевич та інші актори. До належить і молода талановита актриса Марія Лучицька.
У театрі Лучицька веде тривалу боротьбу проти сваволі та інтриг з боку бездарної артистки Катерини Квятковської, деспотичного антрепренера трупи Юрія Котенка, продажного репортера газети Аврама Юрковича та інших. Усі вони не тільки заважають творчій праці актриси, але й прискорюють її трагічний кінець.
Трагічна смерть артистки — типове явище у класовому тодішньому суспільстві, панівні кола якого вороже ставились як до справжнього мистецтва, так і до талановитих діячів сцени.
4. Бесіда за змістом драми «Талан»
• Яким епізодом автор розпочинає першу дію?
• Якими у творі показані майстри сцени, підсобні робітники, газетярі?
• Коли вперше ми знайомимося з драматичною актрисою Марією Лучицькою?
• Яке враження вона на вас справила?
• Чому стара няня вважає Квітку гідною парою Лучицькій?
• Чого не може вибачити акторка Квітці, якого колись дуже любила?
• Чому зрада мистецтва найбільше дошкуляє Марії Лучицькій?
5. « Акторські читання»
( читання п’єси в ролях від слів
VI.Закріплення вивченого матеріалу.
1.     Робота в групах.
Поділіть героїв п’єси на групи за інтересами, побудуйте шкалу їх взаємовідносин.
2.     Які б поради ви могли дати головній героїні твору?
VI. Підсумок уроку
VII. Оцінювання
VIII. Домашнє завдання
1.     Дібрати цитати до характеристики образу Марії Лучицької.
2.     Завдання 3, 5 стор.110 ( підручник)

3.     Створити кольорограму психологічного настрою  актриси впродовж п’єси.

Комментариев нет:

Отправить комментарий