воскресенье, 14 декабря 2014 г.

Урок. М. Старицький. Історико-романтична повість «Облога Буші

Урок № 2
 Тема. М. Старицький. Історико-романтична повість «Облога Буші». Пригодницький сюжет, драматизм, багатопроблемність.
Мета: Ознайомити учнів з прозою М.Старицького, допомогти усвідомити ідейно-художній зміст, проблематику та особливості твору;  поглибити знання учнів про пригодницький жанр,розкрити роль М.Старицького як зачинателя українського історико-пригодницького жанру; розвивати навички цілісного сприйняття великого твору, вміння виділяти головне й деталі, коментувати їх, висловлювати власні судження, почуття патріотизму, власної відповідальності за долю батьківщини, інтерес до історії рідного краю;  виховувати почуття вірності родові, коханій людині, гордість за своїх славних предків.
Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: історія України,  світова література, образотворче мистецтво.
Обладнання, наочність: репродукції картин, історико-пригодницькі романи В.Скотта;  мультимедійна презентація
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Теорія літератури: історико-романтична повість, проблематика, сюжет.
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя.
          Народна мудрість говорить: «Краще поганий мир, ніж хороша війна». Та хіба війна буває «хорошою», особливо братовбивча? Прикро, що деякі люди брали і беруть на себе право гнати на смерть і страждання тисячі людей заради власних амбіцій, багатства й переситу. І велика шана та вдячність нашим мужнім пращурам, тай сьогоденним героям, які  захищали й продовжують захищати нашу землю, наші святині, віру, від ворогів, відстоювати волю, суверенність, жертвуючи  собою. Роздумами про це та багато інших важливих проблем сповнена повість М. Старицького  «Облога Буші», знайомство з якою ми розпочинаємо на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Перевірка знань учнів
Гра « Досьє письменника»

1.     Коли і де народився М.П.Старицький? (14 грудня 1840 року в с. Кліщинцях Золотоніського повіту на Полтавщині)
2.     Хто допоміг здобути йому початкову освіту? (Віталій Лисенко, брат матері Михайла Старицького)
3.     Де навчався М.Старицький? (У Полтавській гімназії, Харківському та Київському університетах)
4.     Що знаєте про дружину М.Старицького? (Софія Віталіївна – сестра Миколи Лисенка, композитора; народила і разом з чоловіком виховала 5-еро дітей)
5.     Якими мовами володів М.Старицький? (Англійською, німецькою, французькою)
6.     Яке товариство організував М.Старицький разом із Миколою Лисенком? (Товариство українських авторів)
7.     Як називався альманах, який видав М.П.Старицький? («Рада»)
8.     У якому році М.Старицький очолив професійну театральну трупу і хто до неї увійшов? (1883 року; Марко Кропивницький, М.Заньковецька, М.Садовський, І.Карпенко-Карий, Г.Затиркевич-Карпинська, М.Садовська-Барілотті та ін. )
9.     Як цю трупу почали пізніше називати? (Трупою «Корифеїв»)
10.                       В яких містах гастролювала трупа М.Старицького? (У Москві, Петербурзі, Варшаві, Мінську, Вільно, Астрахані, Тифлісі та ін.)
11.                       Скільки п’єс написав М.Старицький? Які назви пам’ятаєте? (Біля 30-ти. «Не судилось», «Талан», «У темряві», «За двома зайцями», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Богдан Хмельницький», «Облога Буші», «Маруся Богуславська» та інші)
12.                       Який роман-трилогію і про кого написав М.Старицький? («Богдан Хмельницький»)
13.                       Коли помер М.Старицький і де покоїться його прах? (27 квітня 1904 року у Києві. Похований на Байковому кладовищі)
14.                       Яка поезія М.Старицького стала українською народною піснею? («Виклик»)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вчитель
Першу свою повість «Облога Буші» Михайло Старицький написав у 1891 р., у період розквіту прози в українській літературі. Поява творів великої прози (повісті, романи) засвідчила те, що, попри гоніння й утиски імперського режиму, наша література бурхливо розвивається й сягає свого розквіту. Саме красному письменству судилось у ту добу виконувати роль рушія історичного самоусвідомлення українського суспільства, бути формою збереження й самовизначення його національної ідентичності.
2.Географічна довідка ( презентація)
Старицький "Оборона Буші"
Смотреть еще презентации из раздела Литература
Історико-культурний заповідник «Буша». 



Сучасне село Буша знаходиться в Ямпільському районі Вінницької області, нині в ньому мешкає 847 осіб. На території села розташовано історико-культурний заповідник «Буша».
Достеменно відомо, що найтрагічніші події в Бушанському замку відбулися 18-20 листопада 1654 р., коли під замок-фортецю підійшли війська С. Потоцького і С. Чарнецького й узяли його в облогу. Польським жовнірам удалося винищити більшу частину невеликої козацької залоги, але коли замок майже перейшов у їхні руки,     дружина убитого козацького сотника підпалила пороховий погріб, висадивши в повітря себе, залишки залоги й чимало атакуючих поляків.
До наших днів збереглися рештки фортеці, погреби й підземні ходи. У заповіднику розміщено три музеї: археології, етнографії й оборони Буші. Цю місцевість прикрашає парк історичної скульптури, у якому щороку проводяться міжнародні пленери  скульпторів-каменярів.
3.  Історична довідка ( виступ підготовленого учня)
         Після Переяславської ради Московська держава оголосила Польщі війну. Польське військо напровесні 1654 року рушило на Поділля і почало випалювати дотла села й містечка, винищувати старих і малих. Так, у зруйнованому Немирові останніх мешканців, які затаїлися у великому кам’яному льоху, подушили димом. На перший день Великодня шляхетське військо вирізало п’ять тисяч мешканців містечка Муширівки. Люди захищалися, як могли: не тільки зброєю, а й косами та палицями. I ворог відступив, але в листопаді відновив наступ. Захопивши значну територію, шляхетські загони з таборів під Баром і Шаргородом посунули на Бушу — сотенне містечко Брацлавського полку. Буша була міцно укріплена, стояла на горі, оточена водою. Керували її обороною два сотники: місцевий — Завісний і родом з Калуша — Гречка. Оточені козаки, міщани й селяни билися до загину. Здаватися ніхто не волів. Не маючи змоги прорватися греблею до Буші, нападники спустили воду з великого ставу і кинулися на обложених. Почався останній бій. Буша горіла. Жінки, боячись тортур, разом з дітьми забігали в палаючі хати, кидалися в глибокі колодязі. Дружина сотника Завісного з останніми бушанцями, заховавшись у пороховому погребі, підпалила його. Вибух розметав і їх, і багатьох ворогів. Останні кілька десятків жінок з дітьми (деякі мали рушниці) заховалися в печері, що була в густому тернику поблизу фортеці. Полковник Целярій, виявивши їх, вимагав здатися на його милість. Жінки почали стріляти. Тоді польські вояки перекопали струмок, що біг поруч, і повернули воду в печеру. Та ніщо не допомогло; жодна жінка не вийшла — усі потопилися.
За приблизними даними в Буші загинуло 16 тисяч її захисників.
З-під Буші вороги рушили до Брацлава, не залишаючи живим нікого на своєму шляху. Так, у містечку Демівці вони порубали більше десяти тисяч мешканців, чинячи справжній геноцид. Польський проводир Станіслав Лянцкоронський писав королю: «Гірко буде вашій величності чути про спустошення вашої держави, але іншими засобами не може вгамуватися неприборкана хлопська злість, яка до цього часу лише наростає».
Така життєва основа повісті.
4. Складання «сюжетного ланцюжка».
   (Учні під керівництвом учителя складають «сюжетний ланцюжок» повісті
 М. Старицького «Облога Буші»)

І розділ
Час, коли відбувалися події, описані в повісті; опис містечка Буші наказ сотника; польське військо наблизилось до Буші; наказ сотника; Орися – справжня дочка свого батька; мета бушан.
ІІ розділ
Спогади Орисі.
ІІІ розділ
Мета графа Потоцького і воєводи Чарнецького – “добуть Бушу і до ноги знищити всіх”.
ІV розділ
Підготовки до оборони Буші; опис ворожого табору; перший бій.
V розділ
Опір бушан; роздуми і спогади Антося Корецького.
VІ розділ
Перші втрати захисників фортеці; бушани готові “продати життя найдорожче”; поляки та турки обстрілюють “орлине гніздо; козаки відчайдушно захищаються.
VІІ розділ
Ватага Вернидуба приймає бій; вилазка Вернидуба; готовність козаків чесно вмерти за віру й за матір-Україну.
VІІІ розділ
“Вище ... від любові до своєї вітчизни немає на світі”; не слабшає силою козацький дух; отець Василь розкриває Орисі таємницю церкви.
ІХ розділ
Турбота сотника за Орисею, роздуми про долю України; бій з німцями.
Х розділ
Орися з Катрею в льоху з порохом; сон Орисі; Антось Корецький - парламентарій.
ХІ розділ
Всі ладні вмерти за Україну, але не здатися ворогам; зустріч Орисі з Антоном.
ХІІ розділ
Останній бій козаків; смерть Орисі й Антона.

Учитель:  М. Старицький зумів правдиво, хоч дещо романтично, відтворити героїчний подвиг народу, історичний колорит епохи, показавши велику силу волі, незламний дух, героїзм і гуманізм своїх героїв.
У повісті “Облога Буші” – зображені реальні історичні події, у ній пристрасно звучить українська національно-визвольна ідея, ідея єдності вільних слов’ян, заклик до злагоди, миру і співпраці.
5.  З’ясування емоційного враження від прочитаного
 - Які емоції у вас після прочитання повісті?
- Чи співзвучні події у повісті із сьогоденням?
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Складання таблиці.
• Заповнивши таблицю, доведіть, що цей твір — історико-романтична повість.
Повість
Історична
Романтична
 -епічний прозовий  твір
- тривалий проміжок часу
 - середній за розміром   твір
  - кілька сюжетних ліній;  - кілька головних героїв;  - розлогі описи
-докладні характеристики

 У творі змальовані реальні історичні події та їх учасники: з одного боку — поляки, німці й татари, з іншого — українці;
історичне підґрунтя має також образ сотника Завісного (у деяких документах — Завістного), його доньки, поляків Чарнецького і Яскульського.
 Решта героїв — плід творчої уяви письменника
Авантюрний сюжет, швидкий темп розвитку дії,
заплутані ситуації,
 люди сильної волі, віщий сон

 2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
• Визначте проблематику твору.  Підтвердіть їх цитатами з тексту.
— Патріотизм, служіння Вітчизні і зрада;
— братовбивчі війни;
— кохання;
— самопожертва;
— життя і смерть та ін.
3. Проблемне  запитання до учнів
— Порівняйте реальні історичні факти із зображеними в повісті. Чому письменник вивів у творі Орисю як дочку, а не як дружину сотника Завісного?  (Письменник хотів показати зв’язок поколінь. Патріотичними почуттями були перейняті всі — від старих (кобзар, бабуся), козаків, до жінок та дітей.)
4. Індивідуальна робота на карточках
« Ідейно – художня експертиза»
Назва твору, рік  написанння
« Облога Буші»(Історична повість з часів Хмельниччини) 1891 р.
Тема
зображення реальної історичної події — героїчної оборони містечка-фортеці Буші, що на Поділлі, під час Національно-ви́звольної війни в листопаді 1654 р.
Ідея
утвердження таких основоположних  цінностей, як любов до рідного краю, вірність своїй вітчизні, засудження братовбивчої війни та зради
Сюжетні лінії (3)
національно-  визвольна боротьба; історична;  любовна
Жанр
Історико – романтична повість
Образна система
                                                
VI. Закріплення знань, умінь та навичок
Завдання учням.
Заповнити колонки за спільними ознаками
Скругленный прямоугольник: Жорстокі вороги УкраїниСкругленный прямоугольник: Сильне коханняСкругленный прямоугольник: Патріотизм, антимілітариські настрої 

 


     
                       автор                             Катря                                  Потоцький
                      сотник                            Орися                                 Лянцкоронський
                      Орися                             Антось                                Чарнецький

VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
• Продовжіть речення.
« Нам слід завжди пам’ятати …»
« Олеся Завісна для мене…»
VII. Домашнє завдання
Вміти аналізувати повість, характеризувати героїв. Скласти фанфік « Моє слово на захист героя» чи « Я – герой художнього твору»





1 комментарий: