среда, 10 декабря 2014 г.

УРОК – РОЗМОВА ПРИ СВІЧІ

УРОК – РОЗМОВА   ПРИ  СВІЧІ
Іван Малкович. «Із янголом на плечі». Глибокі роздуми сучасного поета про те, якою повинна бути людина

         Мета:  познайомити школярів з  біографією та творчістю Івана Малковича — видатного митця слова; проаналізувати ідейно-художній зміст його вірша « Із янголом на плечі»; вміти словесно відтворювати світ, відображений в образах поезії; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, образне мислення, увагу, спостережливість, уміння аналізувати прихований зміст твору І. Малковича;  виховувати почуття пошани до творчості письменника.




Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнання:  електронна презентація, аудіозапис, свіча, янгол.

ПЕРЕБІГ  УРОКУ
І. Організаційний момент.
Доброго дня, любі діти, шановні  колеги, гості! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.
Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього. Будь ласка, сідайте!

Створення комфортного психологічного мікроклімату.

Лунає тиха лірична музика, горить свіча  

  
      
                            
Слово вчителя
Погляньте: он горить свіча – палає,
До вас вона щось промовляє.
Прислухайтесь, уважно придивіться
І враженнями з нами поділіться.
– Діти, які почуття виникли у вас, коли ви слухали музику й дивилися на полум’я свічі?
(Учні відповідають «ланцюжком»).
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Ґронування.
Символом чого є свіча?                        СВІЧА                                                                                  

Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок – розмова при свічі, що вимагає від нас відвертості, щирості.
На уроці ми познайомимося з біографією і творчістю сучасного поета Івана Малковича, прочитаємо й проаналізуємо його вірш «Із янголом на плечі», спробуємо проаналізувати, якою має бути сучасна людина. Тож запишіть дату і тему уроку.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.     Знайомство з біографією поета:
 Серед незайманої краси карпатської природи зріс поет, який своїм словом здатен вселяти надію у зневірені серця, давати духовне опертя тим, хто втратив найважливіше – віру. Він прийшов у літературу і став окрасою славного покоління «вісімдесятників» - «хлопчиків-горішків», як називав їх сам Малкович.
2.     а) перегляд презентації;                                                   
б) створення психологічного портрета поета ( колективно, біля дошки)
( У кожного на парті лежить 2 характеристики, обрати 1 з них, що найвдаліше характеризує поета і прикріпити на дошці. Свій вибір пояснити)

      розумний                           ІВАН  МАЛКОВИЧ           наполегливий


                             творчий                    патріот

З особистістю поета ми познайомились, а тепер давайте перегорнемо сторінку його творчості і  познайомимося з віршем «Із янголом на плечі». Але спочатку поспостерігаємо за зустріччю двох.
3.     Притча.
До чоловіка звернувся янгол:
- Хочеш, я покажу тобі твоє життя?
- Хочу,- відповів чоловік.
   Янгол підняв його над землею й чоловік побачив своє життя і дві пари слідів від ніг, які йшли поряд.
- Хто це поряд зі мною?
- Це я,- відповів янгол, - я супроводжую тебе все твоє життя.
- А чому інколи залишається тільки одна пара слідів?
- А це найтяжчі періоди в твоєму житті,- відповів янгол.
- І ти покидав мене в найтяжчі хвилини? Як ти міг?- схвильовано запитав чоловік.
- Ні,  це я ніс тебе на руках,- відповів янгол.

  - Яке ключове слово у притчі? ( Янгол) І воно перегукується з…? ( темою уроку)
Загляньмо до Великого тлумачного словника сучасної української мови    і зачитаймо, як подається пояснення цього слова? ( Робота зі словником.)
- Назвіть слова, які близькі за значенням до слова „ангел”? (Ангелятко, ангел-охоронець, день янгола.) Що вони означають?
Уявіть собі, що ви йдете темної ночі, вас гонить якась необхідність, ви втомлені, вам боязко, страх закрадається у серце. А ще більший страх – що не встигнете, не дійдете, не виконаєте, що зобов’зані. Єдина надія – чудо-охоронець – янгол на плечі. Він теж ледве тримається. І ви спраглими, тремтячими устами благаєте: «Янголе, не впадь з плеча!». Зараз перед вами відкриється справжнє поетичне диво.
1.     Виразне читання вчителем поезії І.Малковича «Із янголом на плечі»(напам’ять під музичний супровід).
      
2.     «Довідкове бюро»(словникова робота).
В невороття – безповоротно;
Лелійно – тихо, ніжно;
Вировий – бурхливий;
Ірод – ворог роду людського, зло;
Моровий – згубний;
Вуста – губи;
Не впадь – не впади.
Чи легко читається вірш? Чим це досягається? (Віршованим розміром). Визначте віршований розмір. (  хорей).
Мабуть, і це враховував композитор, коли складав музику до вірша. Пісню „Із янголом на плечі” виконує український гурт „Плач  Єремії” та українська співачка Марія Бурмака. 
Який жанр поезії? (Філософська лірика, старосвітська балада.)
6. Чому вірш має підзаголовок старосвітська балада? Давайте пригадаємо, що таке балада?
( Балада – жанр ліро-епічної поезії фантастичної, історико-героїчної або соціально-побутової тематики з драматичним сюжетом.)
7. У якій із давніх Священних Книг описується старий світ? (Старий Завіт.) (Так, у біблійній легенді із Старого Заповіту говориться, що в людини на одному плечі янгол, який його охороняє, спонукає до добрих справ, а на другому – чорт, який спонукає на злі справи; людина ж має вибирати, кого слухати.)
8. Що автор називає Господньою свічею? (Місяць.)
9. Що символізує темінь у баладі? (Життя людини: майбутнє, завтрішнє невідоме; що воно принесе, ніхто не знає: чи добро, чи зло. А людині треба зробити правильний вибір між ними. Повернення в теперішнє немає.)
10. Зачитайте, як про майбутнє говориться у вірші? („…Йде в ніде, в невороття, // Йде лелійно, як дитя…”)
11. Хто ліричного героя підганяє? („…І жене його у спину // сірий маятник життя…”)
12. Психологи стверджують, що колір впливає не лише на зір, а й на смак, слух, нюх і навіть дотик. То чому ж „маятник життя” сірий? З чим це пов’язано? (Сірий колір означає одноманітність повсякденного життя; життя буденне, безбарвне; людина не виділяється серед інших.)
13. Хто із поетів-шістдесятників говорив про сіре життя і в якому творі? (Ліна Костенко „Кольорові миші”.)
14. Чи має ліричний герой життєву мету? Чим викликано те, що він „по світу тиняється”?
15. До кого він звертається за допомогою? („…Анголе, не впадь з плеча…”.)
16. Визначте образи у поезії. ( складання образного кола)
свіча                                                                             подорожній
   ірод моровий                        образи поезії                       янгол-охоронець
маятник життя                                                                                                                     вітер вировий
А тепер попрацюємо з таблицею.
Завдання: заповнити таблицю використовуючи засоби художньої виразності   в поезії Іван Малкович? 

Образ
епітети
метафори
символи
порівняння
Подорожній
Вуста гарячі
Бреде самотньо із янголом на плечі
Людина самотня, без мети в житті
Йде лелійно, як дитя
Янгол

Стогне ледь живий
Охоронець

Свіча
Господня
Вже не дихає
Надія

Маятник
Сірий
Жене у спину
Швидкоплинний час життя

Вітер
Вировий
Віє
Труднощі життя, лихо, порожнеча

Ірод
Моровий
Виє
Зло, жорстокість, страх


8. Ви  отримали випереджувальне завдання: створити творчий проект на тему „ Янгол-охоронець моєї родини” чи .  Чи цікавим це було завдання і чому? (Відповідь 2-х – 3-х учнів)
(Поет вдається до вічної теми двобою чистого добра із жорстокою сірістю буденності. Через баладу «хтось бреде собі самотньо із янголом на плечі». На цій дорозі життя його «сірий маятник» «все дужче бухка» у спину. «Стогне янгол ледь живий ...» під вітром випробувань і міцними ударами долі. Та ми віримо, що цей «хтось» (я, він, ми всі!) обов'язково вистоїть, бо його веде віра у янгола — добро: «... вуста дрижать гарячі: янголе, не впадь з плеча»)
Легенда про двох янголів




  7. Мікрофон. Про що ви б спитали свого янгола?
Вчитель.    Як бачимо, Ангел Хоронитель – це наш великий добродій. Він
                      наш  провідник  до  неба, охорона  у  спокусах, опікун у годині
                     смерті. Тому   наш  обовязок постійно плекати набожність                  
                     до  свого  Ангела  Хоронителя ,  часто   молитися  до  нього  і 
                     просити помочі і опіки.

Вчитель.       Дорогі, діти! Я думаю, що на сьогоднішньому уроці комірки вашої душі наповнилися тільки добром і вірою. Образ-символ янгола пронизує всю збірку і не тільки збірку, а й усю творчість поета. Бо вона неможлива без янгола на плечі, без духовного оберега, який робить Слово чистим і світлим.
           Нехай ці ангелики будуть вам охоронцями на життєвому шляху і помічниками у вашому навчанні. А наших гостей теж береже Господь та завжди не полишає ангел-охоронец. І на згадку про нашу сьогоднішню зустріч ми даруємо вам ангеликів. ( учні дарують ангелики).
         VІІ. Домашнє завдання.
Вірш «Із янголом на плечі» вивчити напам’ять. Написати твір-мініатюру «Чи важливо мати мету в житті?»


Комментариев нет:

Отправить комментарий