воскресенье, 14 декабря 2014 г.

Урок. М. Старицький. Повість «Оборона Буші». Антимілітаристське спрямування твору, його образи та символи, художні особливості


 Урок №  3
Тема. М. Старицький. Повість «Оборона Буші». Антимілітаристське спрямування твору, його образи та символи, художні особливості
Мета: допомогти учням усвідомити значення реалістичних та символічних образів твору, особливості характеротворення, функції картин природи; розвивати навички аналізу епічного твору, характеристики персонажів, вміння порівнювати образи, зіставляти різні явища та поняття; виховувати тверді принципи, стійкість у життєвих незгодах, громадянські та патріотичні почуття.
Обладнання:
 Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: історія України, зарубіжна література, образотворче мистецтво.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Теорія літератури: образи-символи, засоби характеротворення, романтичний пейзаж.
Перебіг уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
Вступне слово вчителя.
Про патріотизм як складову громадянського життя завжди говорилося й говориться багато. У кожній державі є чимало патріотів. Щоправда, вони різні: одні лише задекларовують себе патріотами, інші намагаються діяти на користь рідної землі й народу, і тільки зовсім не багато з них має настільки глибокі почуття й переконання, що готові до самопожертви. Саме такими і є герої повісті М. Старицького «Оборона Буші», змальовані автором у високохудожній формі. Про них — наша розмова на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.  Гра « Доповни речення»
1) Коли відбуваються події повісті М. Старицького «Оборона Буші»? (Восени 1654 року.)
2) Чиїм володінням був раніше замок «Орлине гніздо» в Буші? (Роду польських шляхтичів Чарнецьких.)
3) Від кого й чому велася оборона Буші? (Від поляків, які хотіли повернути свої володіння й помститися.)
4) Чий це портрет: «.Струнка постава. Здається легесенькою, прозорою. Вродливого личенька риси й елегантні, й шляхетні; в чорних, стиснутих бровах криється непорушна воля й відвага»? (Орисі.)
5) Хто керував обороною Буші? (Сотник Завісний.)
6) Кому доручили очолювати оборону замку? (Дочці сотника Орисі.)
7) Хто така Катря? (Подруга Орисі, дружина хорунжого.)
8) Ким для Орисі був Антось Корецький? (Названим братом, коханим.)
9) Яку таємницю довірив отець Василь Орисі? (Що під церквою — пороховий погріб.)
10) Як після переходу на бік шляхти Антось зустрівся з Орисею? (Приїхав парламентером.)
11) Як чинили козаки, потрапивши в безвихідь, в оточення ворогів? (Убивали одне одного.)
12) Чим закінчується твір? (Орися підриває фортецю із собою, коханим, захисниками та ворогами.)
2. « Публічний виступ»
Зачитування власних фанфіків, складених вдома.
Аналіз, оцінювання.
IV. Формування вмінь та навичок учнів
1. Слово вчителя.
В історії братніх слов’янських народів — польського та українського — були такі трагічні сторінки, що рани, завдані того часу, болять і до сьогодні. Тепер уже, мабуть, не варто шукати винних у тому, що наші предки змушені були йти шляхом помсти й крові, але застерігати від мілітаризму, війни слід повсякчас.
2. Словникова робота  « Довідкове бюро»
Антимілітаризм  – широкий міжнародний рух проти політики мілітаризму, гонитви озброєнь, підготовки і розв’язання імперіалістами загарбницьких та грабіжницьких воєн.
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
• Спробуймо визначити, в чому полягає антимілітаристське спрямування повісті М. Старицького «Оборона Буші».
Орієнтовні відповіді:
—  Досконало  словесно вималювані батальні сцени, змальовано, як  гине молодь, страждає і мучиться, як руйнуються сім’ї, нехтуються всі почуття.
 Зображено безглуздя війни, її антигуманна сутність, пов’язана з людськими вадами, аморальністю.
— Автор наголошує на безглузді і страхітті війни, її жахіттях, люди змушені захищати рідну оселю, своїх близьких, іти назустріч  загибелі.
Мужні захисники рідного краю відбивають атаки численного ворога і не погоджуються на ультиматум шляхти – скласти зброю і здати Бушу.
Вмотивовуючи такий вибір героями свого шляху, драматург співвідносить, зіставляє найрізноманітніші, часом прямо протилежні явища суспільства, події у житті героїв, знаходить і встановлює діалектичні зв’язки між ними і, таким чином, освітлюючи одне явище, одну подію через інші, створює цілісні, глибоко місткі за своїм змістом характери, які кожен зокрема і разом узяті й створюють авторську концепцію життя як творення добра.
Саме на тлі всенародної боротьби яскраво розкриті образи твору.
4. Робота над характеристикою героїв.
·        Визначити образні ряди повісті


·         Робота у групах
Поділити персонажів на 2 табори, що протистоять одне одному, заповнити таблицю

      Таблиця 1 групи                             Таблиця 2 групи
Патріоти
Загарбники
Орися Завісна
Ядвига
Шрам
Лянцкоронський
Катря
Юлія
Сотник Завісний
Потоцький
Денис
Чарнецький
Отець Василь
Пробощ-ксьондз

·        Вікторина «Чий портрет?»
1       “...з золотою китицею на правому плечі; високий, широкоплечий, з сивими
довгими вусами...” (сотник Завісний).
2       “...з чорними, ледве закрученими вусиками, з підголеною хвацько чуприною...” (хорунжий Гостроверхий).
3       “...карі очі...палають вогнем, на мармуровім чолі лежать не дитячі думи...” (сотниківна Орися).
4       “На йому довгі сап’янці з золотими острогами і срібна місюрка, а зверху наопаш - розкішний кармазиновий кунтуш з венеційського оксамиту, облямований горностаєм...” (граф Потоцький).
5. “...з горбинкою ніс загнувся йому гаком, нагадуючи дзьоб у хижого птаха; в зелених очах проблискує сваволя і лютість” (Чернецький).      
6      «...на ... просвітку вирізувалась показно широчезна спина й груба, жилава шия, на якій зручно було б гнути обіддя” (Вернидуб).
7. «І криклива пишнота, і вираз обличчя, що довчасно злиняло на розпусних ночах, і хітливі безсоромні очі, і млява, знесилена постава — нагадували швидше фігуру знудженої повії, ніж мужнього ватага Посполитої Речі».( Потоцький)
8. «Огрядний і стрункий — красень-юнак; його біле, благородне чоло обмежали золотисто-каштанові кучері, на виразнім обличчі світилися ласкою і відвагою сині очі».( Антон Корецький)
·       


Любовна


Національно – визвольна
б – ба
Схарактеризуйте образи за сюжетними лініями, доберіть цитати, що підтверджують це.


                    
                        Сотник Завісний                                          Антось
                        Шрам                                                             Орися
                       Вернидуб                                                        Катря
( Самостійна робота в парах)
Орися ( вмілий керівник, вірна обов’язку, народним святиням,спроможна на сильні почуття,патріотка, рішуча, розсудлива,здатна на самопожертву).
Антось(романтик, чесний, ніжний, вірний присязі,рішучий, шляхетний,вдячний, спроможний на сильні почуття, романтик, здатний на самопожертву).
Сотник Завісний ( мудрий, сміливий, щирий, вправний командир,стійкий у вірі,вірний обов’язку,військовому наказу,ніжний люблячий батько)
·         Проблемне запитання   учням
1) Якими прийомами  характеротворення  користується автор для такого яскравого  змалювання  героїв у повісті?
( прийом контрасту (оборонці — позитивні, загарбники — негативні); широке використання описів (портретні характеристики, інтер’єр, пейзаж);образи статичні, вже сформовані; романтичне забарвлення персонажів (незвичайні герої за незвичайних обставин).
2) Крім звичайних образів, у повісті М. Старицького є й образ-символ.  Назвіть його. (Це образ Ісуса Христа, який прийняв мученицьку смерть за людей.)
5. Робота з текстом.
• Знайдіть у повісті пейзажі й проаналізуйте їх.
1) «Сонце, сідаючи за гору по той бік Дністра, проглянуло з-поза хмар на хвилину і останнім променем попрощалось з землею; він спалахнув жарким полум’ям на високім хресті і полинув, згасаючи, до високостей темрявих».
2) «Холодне, беззоряне небо…. Невідмовне, глухе; чорна хмара грізно здіймалась зі сходу, і в неосяжній пітьмі миготіли лишень блискавиці далеких пожарищ….»
3) «Тихий літній вечір. На заході гасне поволі рожевистий світ».
4) «Яскраве літо і спека. Розжеврене небо безхмарне високо знялось у безодній блакиті. Вітер ані шелесне; буйне жито своє стигле колосся до землі клонить, мов проситься на спочинок у снопи…»
 ( очікувані відповіді)
Перший і другий пейзажі підкреслюють тривожний стан людей перед нападом ворогів, їхні передчуття. Природа ніби пророкує трагічні події. Другий і третій пейзажі подаються перед розповіддю про щасливе дитинство Орисі в батьківському домі; про повноту щастя закоханої дівчини.
V. Закріплення знань, умінь та навичок 
·        Заповнити анкету героя
( кожен з учнів зі скриньки витягує ім’я того персонажа, кого анкетує. Орися, Михайло Завісний, Антось Корецький, Потоцький)
Анкета літературного героя

 1. Ім’я персонажа.
2. Вік, соціальний стан, походження.
3. Портрет, особливі прикмети.
4. Місце проживання.
5. Спосіб життя.
6. Родина.
7. Коло спілкування (друзі, вороги).
8. Життєвий девіз.
9. Мета життя.
10. Захоплення, уподобання.
11. Риси характеру.
12. Вчинки,  поведінка.
13. Мовлення героя


   


VI. Підбиття підсумків уроку
Учитель:  Драма « Оборона Буші» представляє нам один із трагічних моментів боротьби українського народу проти польсько – шляхетських загарбників уже після Переяславської ради. П’єса наповнена могутнім пафосом справжнього народного патріотизму, любові до Вітчизни: усі знають, що йдуть на загибель,  але не вагаються, бо треба допомогти з’єднатися силам Хмельницького й Богуна. Звертаючись до складних і драматичних періодів історії українського народу, змальовуючи героїв своїх історичних творів сповненими сили й душевної краси, Старицький виявив віру в краще майбутнє України.
·        Гра « Вислови думку».

-         Чи зберегли його нащадки почуття самопожертви, патріотизму і сьогодні? Доведіть думку прикладами з життя.
-         Що ви знайшли у творі важливе для себе?
VII. Домашнє завдання
Дати відповідь на запитання:
«Що для мене зрада», чи « Що означає бути справжнім українцем»
Прочитати драму « Талан», підготувати повідомлення про М.Заньковецьку



Комментариев нет:

Отправить комментарий